Termékenység egészségesen

Termékenység egészségesen

2020.03.23

Termékenység egészségesen

A táplálkozás és a termékenység

 

Életmód vagy diéta?

Köztudott, hogy a nők és a férfiak termékenységére is nagy hatással van az életmód. Nem mindegy tehát, hogy a gyermekvállalás idején mekkora hangsúlyt fektetnek a párok az étkezésükre. Érdemes egy néhány hónapos diéta helyett inkább életmódbeli változtatásokat megtenni.

 

Az étkezés mellett a mozgás is jótékonyan befolyásolja a nők termékenységét, valamint elengedhetetlen a megfelelő vitamin- és nyomelempótlás is.

Káros szenvedélyek

A dohányzás káros hatásait a teherbeesésre és magára a terhességre is már számos kutatás bebizonyította, mégis nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a gyermekvállalás időszakában kiemelten fontos, hogy ezt a káros szenvedélyt a párok elhagyják.

Egy évek óta berögzült rossz szokást nagyon nehéz elhagyni, ezért érdemes először csupán csökkenteni a napi cigaretták számát és kisebb sikereket elérni ezen a területen. Ha ez már megvan, akkor nyugodtan lehet apró lépésekben tovább haladni a leszokás felé.

A dohányzásról azért olyan nehéz leszokni, mert az évek alatt berögzült rutinná válik. A legtöbben a kávéval kötik össze, vagy éppen ez jelenti a napi mókuskerékben a szünetet, amikor pár percre lehet lazítani. Éppen ezért nem is magára a dohányzásról való leszokásra kell első körben a hangsúlyt fektetni, hanem a helyettesítő szokások kialakítására.

Munkahelyen ki lehet sétálni szünetre egy almával is, vagy egy kis doboz mogyoróval. A reggeli kávét le lehet cserélni egy frissítő zöld teára vagy narancslére, esetleg egy pohár magnéziumra. Ha sikerül az új szokásokat bevezetni, akkor lehet a következő lépés a cigaretta mennyiségének a csökkentése, majd az elhagyása. Ez kétségtelenül hosszú folyamat és rengeteg kitartást igényel, cserébe tartós eredményt hoz.

Számos nikotint tartalmazó helyettesítő termék is kapható a piacon, azonban ezek legtöbbször csak átmeneti sikerélményt adnak, mert a rutinra való késztetés továbbra is megmarad.

Érdemes több energiát és időt szánni a tartós leszokásra.

A koffein és a fogamzás közötti összefüggéseket szintén több tanulmány próbálta már felkutatni, de az eredmények nem minden esetben egybehangzóak. A koffein szívre és érrendszerre gyakorolt hatása miatt azonban érdemes elhagyni vagy napi egy csészére csökkenteni az adagot.

A tömény szeszesitalok egyértelműen tiltólistásak a fogantatás és a gyermekvárás (valamint a szoptatás) időszakában.

Az alkohol kedvezőtlenül befolyásolja a nők termékenységét, éppen ezért az ovulációt követően a ciklus második felében a hölgyeknek mindenképp kerülni kell.

Vitaminok, nyomelemek

Szedése elengedhetetlen az immunrendszer általános működéséhez, valamint a gyulladások kezeléséhez. A nagy dózisban fogyasztott c vitamin azonban csökkenti a méhnyálkahártya vastagságát, ezért a tervezett fogantatás előtt egy hónappal érdemes elhagyni.

Bőrünk korlátozott mennyiségben képes a napfényből D3 vitamint (új kutatások szerint nem vitamin, hanem hormon) előállítani, azonban a bőr pigmentációjával a felvett mennyiség csökken, így télen különösen, de nyáron is ajánlott a D3 vitamin szedése. Általánosságban elmondható, hogy nyáron napi 2.000-3.000 NE, ősztől tavaszig napi 4.000-6.000 NE, de a pontos napi adag természetesen eltérő lehet egyénenként, figyelembe véve a testömeget, életmódot, éghajlati tényezőket.

Ahhoz, hogy pontos információkhoz juss, érdemes vérvétel által, orvos segítségével meghatározni egyénileg a napi mennyiséget.

A B6 vitamin szedése egyértelműen javítja a peteérést.

Szerepe van az idegek védelmében és az idegcsőelzáródás meggátolásában.

Az E vitamin segít a beágyazódáshoz megfelelő vastagságú méhnyálkahártya elérésében. Napi 400 NE ajánlott, de ha a méhnyálkahártya bizonyítottan (ultrahang vizsgálat) vékony, akkor emelhető 800 - 1200 NE-ig.

A folsav és a folát is védi az örökítőanyagot, azaz a DNS-t. Szedését a teherbeesés előtt 3 hónappal érdemes elkezdeni. Érdemes orvossal konzultálni azzal kapcsolatban, hogy folsavat vagy folátot szedj, mert eltérőképpen hasznosulnak a szervezetben.

Az immunológiai  és a hormonális működés szempontjából is fontos nyomelem. Szedésével megelőzhetőek a kromoszóma károsodások és az immunológiai zavarok.

Antioxidáns hatású nyomelem és alapvetően fontos a fogantatáshoz, valamint a vetélés megakadályozásához és az autoimmun folyamatok gátlásához. A terhessség alatt a szelén szint általában alacsony és pótlása orvosi javaslatra indokolt lehet.

Az esszenciális zsírsavak jótékony hatása az immunrendszerre régóta ismert, éppen ezért a babaprojekt során ez még fontosabbá válik. 

Az omega 3 mérsékli a vér koleszterinszintjét és szerepe van a zsírok szállításában, a gyulladásgátló prosztaglandinok képzésében, valamint részt vesz az idegrendszer és sejthártyák felépítésében.

A Q10 az AMH emelésére szolgál. Az AMH az antimüller hormon rövidítése. Ezt a hormont az érés előtt álló petesejtek termelik és ebből az értékből lehet következtetni a petefészkek működésére és a termékenység aktuális állapotára. Az évek folyamán az AMH szint egyre csökken, illetve egyes betegségek is befolyásolják értékét, mint például a cukorbetegség, pajzsmirigyzavarok, PCOS. Annak megállapítására, hogy egyénileg szükséges-e a szedése, érdemes szakorvosi segítséget kérni.

Gyógynövények

Kedvező hatása a női ciklusra már régóta ismert. Növeli a megtermékenyülés esélyét, a hormonális egyensúly helyreállítását és a termékenységet. A készítmény különösen hatásos, ha a sárgatest fázis megrövidült és a prolaktin szint emelkedett. Javítja a progeszteron- ösztrogén arányt, csökkenti a fokozott vérzést és rendezi a felborult ciklust.

Fogyasztható tea vagy kapszula formájában is.

A fagyöngy tea formájában fogyasztva jótékony hatással bír a méhnyálkahártyára.

A közönséges cickafark vérzéscsillapító hatású és antibakteriális tulajdonsága miatt a petefészek-, méhnyak- vagy hüvelygyulladás is kezelhető vele.

Testmozgás

A rendszeres mozgás beépítése a mindennapokba mindenképpen jótékony hatással bír. Javítja a vérkeringést, serkenti az anyagcserét, szerepet játszik a méregtelenítési folyamatokban és elősegíti a testsúlycsökkentést.

A megfelelő étkezéssel kombinálva elérhető az optimális testsúly (BMI index), valamint a szabályos és rendszeres ciklus.

A módszer kitalálója és kifejlesztője Aviva Gabriella Steiner. Az Aviva torna a külső és belső izmaink megmozgatásával jelentősen megváltoztatja a szervezet hormonális állapotát. 

Az Aviva az alhas, a belső hasi és gátizmok, a farizmok megmozgatásával éri el pozitív hatását. A mozgás fokozza az adott terület artériás és vénás vérkeringését, így több vitamin, hormon és más életfontosságú anyag jut a „célszervezetbe”. Ez a belső nemi szervek egészséges működését eredményezi, de visszahat a központi hormonális szabályozó, a hipofízis működésére is.

Kriston Andrea által fejlesztett módszer, mely 1986 óta tartja szem előtt a nők és férfiak alhasi egészségét. 

Három összetevőből áll: gátizomtorna, pszichoszomatika, szokások áthangolása.

Több, mint 300 egymásra épülő gyakorlat eredményezi a végső gyakorlatsort, melyet mindenki személyre szabottan kap meg az otthoni gyakorláshoz. Az fokozatosság elve szerint épülnek fel a gyakorlatok az egyszerűbbtől a bonyolultabbakig, így biztosítva a sikerességet. A szokások áthangolása kihagyhatatlan a tartószalagok és a gátizmok erejének megóvása érdekében és a tartós eredmény elérésében.

Monitoring

A fent felsorolt javaslatok betartásával a termékenység javítható. Fontos, hogy cikluskövetéssel folyamatosan figyeld a testedet. Az életmódbeli változások kihatással vannak az egész test működésére. Az immunrendszer hatékonysága növekszik és elérhetőek az optimális biológiai folyamatok.

A korábban rendszertelen ciklus rendszeressé válik és a hormonális rendszer optimális szintre kerül, amit egyszerűen ellenőrizhetsz, ha Daysy termékenységmonitort használsz. A hőgörbéd egyértelműen mutatni fogja, hogy mikor következik be az ovuláció, hiszen ilyenkor az ébredési testhőmérséklet megemelkedik, amit a DaysyView applikációban is egyértelműen látható.

Figyelve a többi termékenységi jelet (méhnyaknyák állaga és mennyisége, méhnyak helyzete) biztos lehetsz benne, hogy mikor vagy az adott ciklusban a legtermékenyebb.

 

 

 

VISSZALÉPÉS

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ.
A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, vagy ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.
Az adatvédelmi szabályzatunk ide kattintva tekinthető meg!

Engedélyezem